hcg
28
12.2013

Recenze

   Autor: Kr.Pa.

Pojďte si poslechnout příběh. Příběh, který byl ještě před 20 lety skutečností. Příběh plný magie, ohně a krve. Starý svět byl plný chaosu a nestability. Velké národy povstávaly stejně rychle jako zanikaly. V té době byl svět ovládán mocnou runovou magií. Kdo měl na své straně Vyvolávače (Summonery), ten vládl strašlivou mocí měnit tvář světa a ničit armády lusknutím prstu. Šampióni vládli mocnými magickými artefakty a v čele vedli své armády, zatímco Vyvolávači podporovali vojáky z povzdálí. V té době nikdo nebral ohledy na následky jejich činů, jenže pak přišel zlom. Za poslední dvě Runové války byl povrch Runeterry vystaven takovému množství nekontrolovatelné magie, že se začala měnit tvář světa. I když bylo použito spousty magie, nebyl klid a pořádek nikdy obnoven. Prudké zemětřesení a drastické, magii poháněné bouře terorizovaly už tak zubožené obyvatele Runeterry a hrozilo nebezpečí, že další Runová válka roztrhá svět na kusy. Klíčový mágové Runeterry – mezi nimi i spousta mocných Vyvolávačů – došli k závěru, že konflikty musí být řešeny systematicky a kontrolovaně. Tímto rozhodnutí zformulovali organizaci, které se nazývá Liga Legend (League of Legends).

Co je League of Legends dle Riot Games

„League of Legends je svižná soutěžní online hra, v níž se rychlost a intenzita bojů z RTS mísí s tradičními RPG prvky. Na řadě bojišť v rozličných herních režimech se zde střetávají dva týmy mocných šampionů, z nichž každý je jiný a vyžaduje odlišný herní styl. Díky neustále se rozrůstajícímu seznamu šampionů, častým aktualizacím a velice živé soutěžní scéně nabízí hra League of Legends nekonečnou zábavu pro hráče všech úrovní.

Vzájemné bitvy
Spoj dohromady strategické rozhodování, bleskové reflexy a koordinovanou týmovou hru a rozdrť nepřátele v menších šarvátkách i intenzivních bitvách 5 proti 5.
Rozvíjej své strategie a vylepšuj se
Díky pravidelným herním aktualizacím, různým mapám i herním režimům a skutečnosti, že se k Lize přidávají neustále noví šampioni, záleží jen a jen na tobě, jakých úspěchů se ti podaří dosáhnout.
Bojuj tak, jak ti to vyhovuje
Ať už dáváš přednost hře proti botům, nebo šplhání po žebříčku v ligovém systému, vždy se můžeš spolehnout na speciální technologii League of Legends, jejíž cílem je vyhledat ti co nejrychleji spoluhráče a protivníky, kteří jsou stejně schopní jako ty.
Bojuj se ctí
Chovej se v zápasech čestně a získávej od ostatních za projeveného sportovního ducha speciální uznání.
Zapoj se do e-sportů
Hra League of Legends je nejaktivnější soutěžní platformou na světě. Probíhá v ní celá řada celosvětových turnajů včetně prestižního mistrovství, v němž plně placení profesionálové bojují o miliony.
Největší online herní komunita na světě
Přidej se k největší online herní komunitě na světě. Poznávej nové přátele, vytvářej vlastní týmy, bojuj proti desítkám milionů protivníků ze všech zemí světa a poděl se o své strategie na redditu, YouTube, fórech a na mnoha dalších místech.“

Recenze League of Legends

Tak takhle si můžeme představit jednu z dnešních nejhranějších on-line her. League of Legends (dále jen LoL) je vyvíjená americkou firmou Riot Games (dále jen Riot) a řadí se mezi Free to Play MOBA hry. Základní myšlenka LoL je vcelku jednoduchá (a jak by mnozí rýpalové v tuto chvíli asi rádi poznamenali, kdyby mohli – „vykradená“ z Warcraft III mapy DotA): Na mapě proti sobě bojují dva týmy fantasy hrdinů a snaží se navzájem zničit svoje základny. Což ale není vůbec tak snadné, jak by to mohlo znít.

GUI, jungle, šampión

GUI, jungle, šampión.

Tak předně jde o to, že hru začínáte ve stylu klasických RPG: jako level 1 lama s batohem i měšcem zejícím prázdnotou. Což, pokud tedy chcete vyhrát, je potřeba co nejrychleji změnit. Ale jak na to? Inu, opět stejně jako v klasické RPG: je potřeba rozběhnout se po mapě, zabít nějaké ty potvory (a případně i nepřátelské hrdiny), získat z nich zlato i zkušenosti… a při té příležitosti rovnou zkusit tu a tam pocuchat nepřátelskou obranu. Základní mapa je symetrická: velký les, v jehož dvou protilehlých rozích jsou základny obou týmů. Ty spojují tři cesty, po kterých v pravidelných intervalech chodí neovladatelní posluhovači (minioni) obou týmů. Užiteční jsou nejenom ti vaši, ale i nepřátelští. Ti sice bojují proti vám, ale hlavně v raných fázích hry slouží jako zdroj peněz a zkušeností. A jsou zdrojem sice nejlepším, ale rozhodně ne jediným. V lese se totiž skrývají různá monstra. Ty nepatří ani k jedné straně konfliktu, spokojeně se poflakují ve stínu stromů a nikoho si nevšímají. Tedy až do chvíle, než se do nich pustíte. Samozřejmě s kupením zlata vám pomáhají i různé předměty i samotná hra. Délka jedné hry se pohybuje v rozmezí 20 až 40 minut. Zatím to zní jednoduše, co? Však ono to taky jednoduché je. A přesně v tom je celé kouzlo téhle hry; přesně podle rčení „v jednoduchosti je krása.“

linka, mapa

Linka, mapa.

Vy ovládáte ve hře mocné šampióny. Těch je přes 110 ale i když je každý jiný, stejně se dají velmi snadno rozdělit do několika základních kategorií:

  • Předně tu máme „tanky“ – tedy šampióny, kteří jen tak někoho nezabijí, ale kteří toho setsakra hodně vydrží a způsobují mezi nepřáteli chaos.
  • Dále tu máme „mágy“ a „střelce“ šampióny. Ti jsou pravým opakem tanků. Odfoukne je i trochu silnější vítr, ale o to víc ublíží – nicméně jsou tu jisté rozdíly. Tak předně, mágové jsou obvykle schopní likvidovat víc nepřátel najednou, zatímco střelci jen jednoho. Pak je tu i ten fakt, že mág vás dokáže o životy připravit zatraceně rychle – ale pak si musí odpočinout, než bude moct znovu kouzlit. Střelec je o něco pomalejší, ale zas nepotřebuje odpočívat.
  • Poslední jsou „pomocníci“ – šampióni, kteří žijí jen proto, aby sloužili. Většina z nich vám ublíží ještě méně než tank a vydrží ještě míň než mág. Co ale umí je pomáhat ostatním členům svého týmu. Tu někoho vyléčí těsně před tím, než umře; tam mu zvýší obranu nebo posílí útok; onde zas na chvíli znehybní soupeře.

Každý šampión má k dispozici 7 různých schopností. Dvě si vybíráte před začátkem hry a můžete je mít na kterémkoliv šampiónovi. Jedna je pasivní a nemůžete ji přímo ovládat. Pak tu máte tři, které si můžete zvyšovat kdykoli postoupíte na další úroveň a jednu „ultimátní“, kterou si můžete zvýšit pouze na určitých levelech. Základní schopnosti mají 5 úrovní, ultimátní jen tři. Jsou tu ale i šampióni, kteří jsou výjimkou.

linka, věž

Linka, věž.

Nejde jen o to, jaké šampióny budete mít, ale i to, co jim dáte za výbavu. Chcete totálně papírového „überkillera“ nebo raději něco trochu odolnějšího? Mezi základní statistiky ve hře patří: síla útoku, síla schopností, brnění, magická obrana, rychlost útoku a rychlost pohybu. Tyto statistiky vám pomáhají vylepšovat předměty ve hře. Těch je velké množství s různými statistikami ale i efekty. Předměty tu hrají obrovskou roli. Umožňují vám posílit sebe i své spojence, a to ve všech ohledech. Nebo stejným způsobem oslabit nepřátele. Umožňují vám podpořit silné stránky vašeho šampióna i pokrýt jeho slabosti. Jediný problém je v tom, že si musíte vybrat. V čem je zakopaný pes? Tedy když opominu fakt, že si na všechnu tu výbavu napřed musíte našetřit? Inu, to je snadné. Naráz u sebe nemůžete mít víc než 7 různých věcí, což je občas zatraceně limitující faktor.

Než se dostanete k vlastní hře, musíte projít přes několik částí. První je aktualizační klient, zde se provádí aktualizace, vybírá herní server a jsou zde zobrazeny oficiální novinky. Dále se dostanete na přihlašovací obrazovku, zde vás uvítá animace a hudba. To jste již v herním klientu, po přihlášení se Vám zobrazí úvodní obrazovka, zde si můžete vybírat typ hry, prohlížet si profily, psát si s přáteli nebo se dívat přímo na jiné hry hráčů. Hlavní a důležitou věcí je zde ale obchod. Hra má dvě měny: RP (za reálné peníze) a IP (za hraní her). Za tu první si kupujete vizuální změny do hry a umožňuje i koupi šampiónů, za tu druhou si kupujete taky šampióny, runy (menší vylepšení statistik do začátku hry) a další maličkosti. Tady chci upozornit na jeden fakt, že LoL není tzv. PAYtoWIN. Nového šampióna si můžete koupit za 6300 IP, což při třech hrách denně (z toho aspoň jedna výhra) nasbíráte za 18 dní. Jediný náskok s reálnými penězi máte časový, umožňují vám rychleji postupovat ve vývoji Vyvolávače – Summonera – Vašeho účtu. A kdo to tedy je? Přesněji jste to Vy. Ano, Vy jste v roli summonera, který na bitevní pole přivolává šampióny a pomocí dvou speciálních schopností můžete ovlivnit bojiště nebo talenty a runami ovlivní statistiky. Summoner získává odehranými hrami zkušenosti. Jeho maximální level je 30. Každý level Vám odemkne jedno místo na runu, talent a někdy i novou schopnost Vyvolávače. Bohužel klient je první kámen úrazu, je velmi nestabilní a dosti chybový (může za to i fakt, že je dělán pomoci Adobe Air), Riot jej několikrát opravoval, ale i tak je nový v nedohlednu.

klient

Klient.

Po grafickém zpracování hra hodně připomíná Warcraft III. Než reálná grafika zde vystupuje malované prostředí a modely. Mapu nemůžete nijak natáčet ale efekty, modely a projektily jsou plně 3D. Každý šampión má kromě základního modelu i skiny, česky řečeno „oblečky“. Tyto skiny mění hlavně vizuální stránku šampióna, ale některé propracované (dražší) mění i grafické efekty, dabing šampióna nebo zvukové pozadí. Hra je vydaná v roce 2009 a již jsou vidět velké rozdíly v modelech i schopnostech šampiónů: těch nově vydaných v porovnání se 40 původními. Naštěstí to Riot ví a tyto staré šampióny přepracovávají (jak audiovizuálně tak i jejich herní mechanizmy). Hudební doprovod nikoho neurazí, Riot se snaží používat ve své hudbě zvláštní nástroje, jako například nyckelharpa. Jedná se o studiovou hudbu s klasickými dechovými a smyčcovými nástroji. Šampióni mají svůj dabing, zvukové efekty i různé interaktivní hlášky. Novinkou je i kompletní česká lokalizace hry. Je přeloženo vše: texty, dabing dokonce i videa a obrázky v článcích. Bohužel čeština vypadá hodně na doslovný překlad a některé prvky hry se nemuseli překládat (staty, skiny atd.) a jiný jsou krkolomně přeloženy bez kontextu (hlavně u příběhů). Technicky je čeština zvládnuta dobře, někteří šampióny (hlavně zvířecí, monstra a robotičtí) mají divné zvuky. Jistě, čeština je spíše pro mladé nebo nové hráče, kde jim pomůže hlavně přeložený tutoriál a další tipy. Pro hráče, kteří již LoLko hráli anglicky, je čeština prostě divná. Kvalitu češtiny bych přirovnal té ve Warcraftu III, možná trošku horší – musíme počkat, až skončí beta-testování, snad se dočkáme zlepšení. Nyní se dostáváme k herním mechanikám, zde přichází druhý kámen úrazu. Je to takový neoficiální znak, ale LoLko je dost „zabugované“ – takhle to ale vyzní dost hrubě. Hra má spoustu mechanizmů, od základních příkazů myší, přes klávesové zkratky a příkazy (jako útočný pohyb, zastavení, obranné postavení atd.) až po schopnosti šampiónů a efekty předmětů. Z nějakého důvodu Riot při přidání nového herního mechanizmu někdy zapomene na vzájemné působení s jinou mechanikou. Z tohoto se někdy může vyklubat úsměvná situace ale i chvíle plná nadávek a proklínání. Jsou zde jak různé skoky, schopnosti na cíl, schopnosti do oblasti, vylepšování statistik a mnohdy je nutné kombinovat schopnosti k dosažení dodatečných efektů. Při množství šampiónů a schopností se dostáváme k ohromně velkým číslům různých vzniklých situací. To prostě nelze jednoduše uhlídat. Naštěstí je zde testovací server, kde máte vše za babku, i možnost ohlašovat tyto chyby na „horkou linku“. Řešení těchto situací zde je, není však dostatečně efektivní, dost chyb se nalezne hlavně po nových aktualizacích.

Vlevo - starý šampión, vpravo - nový

Vlevo – starý šampión, vpravo – nový.

Na druhou stranu je zde i pocit motivace hrát další zajímavou hru, vydělat si na dalšího šampióna. Očekávání nových změn v další aktualizaci a čekání na nového šampióna. Ono vás někdy může LoLko po chvíli přestat bavit, ale vždy, když si koupíte nového šampióna nebo jsou do hry přidané novinky, se vrátíte. Navíc Riot s hrou přivedl i hezký příběh: historii národů, různé události ve světě, příběhy šampiónů, oficiální noviny popisující aktuální dění a festivaly. Často jsou pořádané i soutěže o hodnotné ceny. Celá tahle hra je zadarmo. Ano, zadarmo. Úplně. Jasně, můžete sáhnout do peněženky a zaplatit si spoustu super věcí – ostatně, z toho jsou také tvůrci živi. Pointa je ale v tom, že všechny tyhle „bonusy“ jsou jen na okrasu. Dobře vypadají, ale na hratelnost nemají nejmenší vliv. Riot si svých fanoušků a hráčů váží a jejich přízeň, uměleckou tvorbu a nápady dokáže ocenit. Diskutabilní bodem hry je komunita – ta je opravdu velká. Jsou zde hráči různých národností, vyznání, věku a pohlaví. LoLko je proslulé velice neposlušnou a problematickou komunitou, to je už ale bohužel osud úspěšných her, které jsou navíc zdarma. K mírnění komunity Riot používá dvou prostředků: cukru a biče. Nezbedné hráče můžete trestat nahlášením, tím jsou posláni k „soudu“, kde mohou být omilostnění nebo potrestání – a to jak dočasný trestem tak doživotní zákazem. Naopak dobré hráče a dobré chování je odměněno stuhami a herními cenami z různých akcí.

Faktem, že je hra zdarma a v době vydání neměla pořádnou konkurenci, si k sobě přitáhla milióny a milióny hráčů, kteří si hru rychle zamilovali. A jak už to tak chodí, když něco máte rádi a baví vás to, chcete víc. Takže netrvalo dlouho a objevily se první streamy, kde ti nejlepší z nejlepších ukazovali „obyčejným smrtelníkům“, co všechno dokážou. A pak už to šlo ráz na ráz. Od úspěšných streamů byl jen krok k prvním turnajům. Jasně, jen o malé částky, nebo ani to ne. Tehdy vznikly první profi týmy a začaly spolu soupeřit. A zájem hráčů raketově stoupal, takže přibývalo sponzorů a s nimi i cen a turnajů. Což znamenalo i víc týmů a větší profesionalizaci; což zase víc zaujalo lidi a hráče. Což vedlo k tomu, že se LoL začalo hrát na větších progamingových akcích a o větší peníze. Což vedlo… No, však mi rozumíte. LoL je dnes nedílnou součástí velkých progaming akcí po celém světě a přitahuje tisíce fanoušků i profesionálů. A díky tomu, jak otevřená a v principu snadná celá hra je, je opravdu jen na jednotlivých lidech, kam až to dotáhnou. Divili byste se, kolik „neznámých“ týmů se díky úsilí a dobrému nápadu stalo doslova přes noc špičkovými a hlavně úspěšnými profesionály; a kolik úžasných profesionálů se naopak přes noc vypařilo. Protože přesně o tom LoL je. Je to hra s nekonečnými možnostmi, což nevyhnutelně vede k jednoduchému závěru: o výsledku tu rozhodují příprava, znalosti, úsilí a dobrý plán. Když jste dobří, jste zkrátka dobří a je to na první pohled znát.

boj, cahos

Boj, chaos.

Konkurence? Jedinou znatelnou je nyní DotA 2. Ostatní MOBA hry jsou buď placené anebo jen „kopírky“ staré DotY s novým enginem. Oproti DotĚ 2 je zde několik rozdílů, pomineme-li fakt audiovizuální. V LoL není kurýr, který vám může nosit předměty, ale je tu „recall“, který vás přesune do báze. Není tu Deny ani neztrácíte zlaté, když umřete. Tento fakt dělá Dotu drsnější a dle některých hráčů i složitější. Navíc má LoLko talenty a runy, které malinko ovlivní statistiky šampiónů. Obě hry mají herní módy proti botům, normální „for fun“ s hráči ale i bodovaný profesionální systém. Menším mínusem je to, že LoLko nemá oficiální češtinu, na druhou stranu má u česko-slovenské komunity větší podporu, takže zde najdete dost kvalitních webů se všemi přeloženými informacemi. Posledním rozdílem je u dělení šampiónů do kategorií, v Lolku můžete hrát tanka jako carry, ale nemůžete prostě vyniknout.

Samotné LoL bojuje i se sebou. V roce 2011 byl Riot koupen čínskou společností Tencent. Zde je znatelný mezník ve vývoji hry a jejímu přístupu k hráčům. Před koupí vycházelo dost šampiónů (jeden za dva týdny – ne vždy to bylo dobře), jejich cena byla různá, byl více propracovaný příběh jdoucí s hrou. Přístup k hráčům byl alerozdílný, Riot si vydržoval spíše americkou komunitu než evropskou. Po koupi se zlepšila otevřenost studia ke všem nápadům komunity, zavedlo se více komunitních akcí a zlepšil se přístup k chování hráčů a řešení chyb hry. Bohužel se vše zdražilo za herní měnu ale zlevnilo za reálnou měnu. Osobně bych přidal k hodnocení hry bod, kdyby byla recenzovaná před třemi lety.

Ptáte se tedy, proč by vás měla zajímat zrovna League of Legends? Aha. Jinými slovy se ptáte, proč by vás měla zajímat hra, která má jednu z největších online komunit na světě. Proč by vás měla zajímat hra, která se stala nedílnou součástí velkých progamingových akcí. Hra, která vám vydrží klidně navždycky? Která má všechno tohle a ještě mnohem víc – a kterou můžete hrát úplně zadarmo, aniž byste o cokoliv přišli? Asi sami uznáte, že v tomhle kontextu působí otázka „proč by mě to mělo zajímat“ opravdu hloupě. Zkrátka a dobře, LoL je ideální hra pro dlouhé letní (a později i zimní… a pak zase letní… a zase zimní… a zase a zase…) večery. Nic vás nebude stát, zato nabídnout vám toho může víc než dost.

Chtěl bych poděkovat za významnou pomoc s touto recenzí mému bývalému spolupracovníkovi Brumlovi.

Autor recenze: Kr.Pa.

Klady

  1. kompletní český překlad
  2. zdarma
  3. reálné peníze neovlivňují hru
  4. komunitní akce
  5. progamingová špička
  6. šlyší na nápady komunity
  7. kvalitní příběh

Diskutabilní

  1. obrovská a rozdílná komunita
  2. pokud chybí jeden hráč, značně to ovlivní hru

Zápory

  1. občasné chyby
  2. nový šampióni jsou v počátku drazí
  3. zvyšující se HW nároky
  4. přelidnění evropských serverů
  5. špatný klient hry

Hodnocení: 8 z 10

Recenzováno: 28.12.2013.

Tak co říkáte na hru? Líbí se Vám zpracování? Pokud si ji chcete zkusit, pokračujte na stránku Začínáme.